سی جی کار کیه و تفاوتش با یک معمار در چیه؟

سی جی کار کیه و تفاوتش با یک معمار در چیه؟


سی جی (CG) کار، کاربر گرافیکی، سه بعدی زن، گرافیست(لغت به اشتباه جا افتاده در مشاغل) و یا تردی کار به فردی گفته می‌شه که کار با نرم افزارهای گرافیکی سه بعدی و دو بعدی به خوبی بلده و توی اون استاده. این فرد توانایی بالایی توی مدل سازی و متریال دهی دیجیتال  داره و بهترین خروجی هارو می‌تونه بگیره ... اما نکته مهم و قابل تامل اینه که  این  فرد هیچ زمینه و دانشی در ساختن و خلق کردن و حتی اصول و قوانین نداره . صبر کنید این بدین منظور نیست که یک سی جی کار فرد نالایق و ناتوانیه بلکه تخصص این فرد در نرم افزار های رایانه ای که با دادن یک ورودی درست می‌تونه طی یک  پروسه خوب یک خروجی عالی را بده .

اما نکته قابل تامل اینجاست که در ایران فرقی بین یک طراح و معمار و سی جی کار قائل نیستند و این از ضعف دانش بروز شده در سطح جهانیه . افراد و کارفرما های بسیاری هستند که هیچ تفاوتی در این دو نمی‌بینند ولی این قضیه جایی خودشو نشون میده که به مرحله ساخت و حتی بعد از اون به بهره برداری میرسند. 

در یک پروژه روند کاری به این صورته که طراح و معمار پروژه کارو با توجه به پتانسیل ها و نقاط ضعف، به صورت موارد محاسبه شده و مهندسی در اورده و تمامی این موارد را در طرح نهایی خودش به یک سی جی کار میده تا یک خروجی نمایشی برای درک بهتر از فضای سه بعدی به کارفرما ارئه بده اما در برخی موارد با حذف مهندس معمار تمامی پروسه تحلیلی حذف شده و یک کار به ظاهر زیبا (از نظر بصری نه کاربردی ) به کارفرما ارائه میشه همین ضعف باعث بروز مشکلات متعدد در طی انجام پروژه و حتی بعد از اون میشه . کارفرما باید هزینه بیشتری تقبل کنه، پروژه شکست میخوره، باعث به وقوع پیوستن حوادث ناگوار می‌شه، و یا حتی در طی بهروری و استفاده از اون پروژه باعث بروز صدمات جبران ناپذیر به استفاده کنندگان از اون طرح میشه.

برای شرح بهتر و راحت تر این موضوع به چند مثال رجوع می‌کنم:

یکی از مثال های ساده و قابل فهم که اکثر ماها با اون هروز در تعامل هستیم طراحی یک آشپزخانه زیباست. مهم ترین اصل و نمای یک آشپزخانه کابینت های اونه که نکات بسیاری در اون باید رعایت بشه یکی از این نکات ارتفاع مناسب کابینت زمینی تا رویه اونه که متاسفانه خیلی ها طبق استاندارد پیش نمیرن و در طی مدت طولانی باعث بروز کمر درد های شدید در فرد میشه. نکته بعدی قسمت پاگیر زیر کابینته که حتی اگه برای شستو شو اونارو در نظر نگیریم این قسمت را موازی درب های کابینت می‌سازند و همین امر باعث میشه فرد موقع کار در آشپزخانه روی پیشخان به صورت مایل خم بشه و همین کار نیز باعث بروز مشکلات در کمر فرد خواهد شد.

نکته بسیار مهم و قابل لمس که توی طراحی کابینت باید دیده بشه و خیلی ها اونو رعایت نمیکنن جا نمایی درست وسایل آشپزخانست مانند گاز. این وسیله پرکاربرد و ضروری اگه درست جانمایی نشه باعث ایجاد صدمات جبران ناپذیر مالی و حتی جانی برای استفاده کنندگان خواهد شد . خیلی از دوستان سی جی کار که آشپزخانه طراحی می‌کنند گاز را درست ذر زیر پنجره قرار میدن و یا اونو از قسمت شیر گاز دور میکنند همین دو مورد کاملا ملموس و ساده باعث خاموش شدن شعله، پخش گاز و در نتیجه انفجار در خانه می‌شه ...

این مثال یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین نمونه ها در مورد تفاوت طراح و متخصص یک نرم افزاره که متاسفانه در خیلی از جاها رعایت نمیشه. و کابینت ساز های عزیز خیلی از این موارد رو تجربی و نصفه و نمیه یاد گرفتند و برای کم کردن هزینه اونو بدون هیچ توضیحی به یک سی جی کار میدن، بدون توجه به صدمات وارده به شما... پس اگه شما دنبال یک طرح ایدآل و زیبا هستین حتما حتما به خسارات ناشی از کم توجهی خودتون در مورد شخص طراح توجه کنید چون در بیشتر مواقع خسارات جبران ناپذیری به بار خواهید اورد. 

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی